חזון ותוכניות לעתיד

המרכז הרפואי הרצוג הוא בית החולים העברי הראשון והוותיק ביותר, שפועל במדינת ישראל כיום, הוא דינאמי ומתפתח ללא הרף וצומח בכפוף לחשיבה אסטרטגית עמוקה עם חזון לעתיד ומחשבה על חדשנות רפואית. 

תכניות הפיתוח של המרכז מקודמות כדי לענות על גידול בצרכי הקהילה ועל רקע פנייה של משרד הבריאות. ההנהלה, בשיתוף הועד הפועל, מקדמת ‘תכנית אב’ אדריכלית נרחבת להכפלת היקף הפעילות עד 1,200 מיטות אשפוז, בעיקר בתחומי הגריאטריה והפסיכיאטריה. 

שלושה אדריכלים בעלי שם מופקדים על ‘תכנית האב’: איילה רונאל ועופר קפלינסקי – מישראל, ואיתם אדריכל קנדי בשם: טאי פארו, Tye Farro , המוכר כמי שמתכנן ברחבי העולם מרכזים רפואיים גדולים.  

התכנית האדריכלית הגדולה נפרשת לשלבי ביצוע לאורך זמן, והיא מקודמת מול ועדות תכנון ובנייה.  

תכנית זו נשענת על שני עקרונות מנחים בסיסיים.

  1. עקרון ראשון: צמיחה וגדילה תוך יכולת לספק שירות לכפליים מטופלים לעומת הקיים.
    לשם כך, מתוכננת התרחבות משמעותית בשטח הבנוי.
  2. עקרון שני: אספקת שירותים חדשניים ופורצי דרך במרחב ירושלים, ואף בכלל מדינת ישראל – ברמת תפיסת השירות, ובטיפול בחולים המורכבים ביותר.   

כבית חולים ותיק, שהוקם במאה ה- 19, התבסס במאה ה- 20 ומתחדש ומתפתח עד מאוד במאה ה- 21, החזון החלוצי הוא: לא עוד בית חולים במניין בתי החולים בישראל, אלא מרכז בריאות אזורי, המספק בו בזמן שירותי רפואה, הממוקדים בגיל השלישי, בהנשמה ובפסיכיאטריה, וגם שירותי רפואה מונעת וקידום בריאות לקהילה.  

בנין המרפאות ע״ש גלסמן

האגף הישן

תכנית בינוי

כיום עומדים על שטח המרכז הרפואי הרצוג כמה מבנים: בנין סמסון החדש, שבנייתו הושלמה זה מכבר, בנין המרפאות (החדש גם הוא) והאגף הישן.

תוכנית הבינוי, משרטטת ארבעה מתחמי אשפוז בסטנדרט אדריכלי גבוה, שמחוברים ביניהם ברשת כבישים פנימית.
שלושה מהמתחמים – כוללים 360 מיטות אשפוז בכל אחד (עבור הגריאטריה ועבור חולים הזקוקים לאשפוז ממושך, כולל צעירים), ומתחם נוסף מתוכנן לכלול 120 מיטות אשפוז לפסיכיאטריה. 

  • שלב א׳- למעשה, שלב א’ של תכנית הבינוי הסתיים. השלב הראשון היה הקמת בניין מרכזי ע”ש סמסון, ובו 360 מיטות אשפוז, במחלקות שיקום, במחלקות סיעוד מורכב והנשמה, וכן אודיטוריום משוכלל ושטחים ציבוריים.
  • שלב ב’– מקודם בימים אלו יחד עם משרד הבריאות ועם הועדה המחוזית לתכנון ובנייה. תכנית אדריכלית מפורטת כבר הופקדה בועדה וכוללת שני מתחמי אשפוז:
    מתחם אשפוז ראשון – בית חולים פסיכיאטרי חדש, בצמוד לבנין המרפאות ע”ש גלסמן. בנין הפסיכיאטריה מתוכנן לפי סטנדרט בנייה גבוה ואיכותי, עם אדריכלות חכמה ועיצוב פנים מסביר-פנים ונעים.
    תכנית הבינוי כוללת: חדר מיון מרווח, שטח נרחב לרפואה אמבולטורית – לטיפול יום פסיכיאטרי, אזור השהייה, חדרי טיפול וחדרי התאוששות וארבע מחלקות אשפוז, ובהן 120 מיטות (שתיים לגברים, ושתיים לנשים).
    התכנית האדריכלית מתייחסת גם לשטחי מסחר ולבית כנסת ולשטח נוסף להתפתחות עתידית. התכנית כוללת גם בינוי גינות וחצרות מרווחות – לשימוש המטופלים.
    מתחם אשפוז  שני לגריאטריה ולאשפוז מתמשך על שיפולי המדרון הדרומי, מעל בית העלמין, לכיוון גבעת שאול.
    מתחם זה יכיל 360 מיטות אשפוז, עבור חולים בגיל השלישי ועבור צעירים הזקוקים לאשפוז ממושך, שעד כה, אין עבורם בארץ מענה אשפוזי מתאים.
    בתוך המתחם, מתוכננת להיבנות גם בריכה הידרותרפית-טיפולית, שנועדה לספק מענה הוליסטי למטופלים, תחת השגחה רפואית ובסביבה מוגנת. המבנה הטופוגרפי של המדרון בהר מנוצל לטובת תכנון חניון עם 1,000 מקומות חניה.
  • שלב ג’- ב’תכנית האב’, מתוכנן ליישום בטווח רחוק יותר, וכולל בנין חדש נוסף לגריאטריה (על השטח בו נמצא כיום המבנה הישן של הפסיכיאטריה – שמתוכנן להתפנות ולהיהרס). גם בבנין זה יהיו 360 מיטות אשפוז. 

קומפלקס של מרכז בריאות ומרכז רפואה מונעת 
מבנה נוסף, שמתוכנן להיבנות בעתיד, בחלק המזרחי של שטח ביה”ח, הוא מרכז בריאות ייחודי, שמיועד לשרת – לא את מטופלי המרכז הרפואי הרצוג, אלא גם ובעיקר, את תושבי הסביבה: קשישים מהקהילה ומתמודדי נפש (תוך הפרדה מתבקשת במועדים). המטרה היא לתת לאוכלוסיות אלה מענה הוליסטי לקידום בריאותן ולשיפור איכות החיים.
תכניות הבינוי לטווח הרחוק יותר הן: להקים מתקנים שיאפשרו לקהלים אלו לקיים אורח חיים בריא, לדוגמה: בריכת שחייה רגילה, חדר כושר ייעודי ובטוח, מכון ספא ויופי מפנק, תוך התאמה מיוחדת לקהלי היעד, ותחת השגחה רפואית ותנאים ראויים.  
עוד כוללת תכנית האב: הקמת מרכז לרפואה מונעת עבור אותן אוכלוסיות (קשישים ואנשים מתחום בריאות הנפש). במרכז זה מתוכננות בדיקות סקר, כגון: משקל, בדיקות דם, בדיקות ראייה ושמיעה, שיניים ועוד. התכנית כוללת גם מרפאת שיניים ייעודית לנזקקים, מרפאת השמנה, חנות למכשירי שמיעה, חנויות נוחות לגיל השלישי, אביזרים אורתופדיים ועוד. 
באזור זה, מתוכנן לקום גם בית מלון לעובדים ולמשפחות מטופלים, וכן מרכז דיור מוגן. 

 

חלוציות והובלה 
גם סביבת העבודה של עובדי המרכז הרפואי נכללת בתכנית האב.
התכנון כולל: הקמת מלונית עבור העובדים, מעון לילדי העובדים, מכון כושר ועוד. 

מאז ומתמיד – מרכז רפואי חלוצי ופורץ דרך:

המרכז הרפואי הרצוג חרט על דגלו להיות חלוץ ולהוביל את תחומי הטיפול בגיל השלישי והפסיכיאטריה בישראל; לספק רפואה איכותית למטופלים ולהשקיע גם ברפואה מונעת, בתוך קמפוס גדול, שמכבד את האדם באשר הוא אדם וללא משוא פנים.